JPS1827 a écrit :J'ai écouté les pièces de Li Yinghai et de Wang Jianzhong, très intéressantes, que tu as très bien jouées. Si tu as le courage et le temps, est-ce que tu pourrais nous en dire un peu plus sur ces compositeurs et sur la musique de piano chinoise en général. Je n'ai notamment rien trouvé sur Li Yinghai.
Merci pour ton intérêt et ton écoute. Je pense que ce qui t'a davantage charmé dans "Flûte et Tambour au crépuscule" est la pièce elle-même (qui selon certains dires, remonterait à la dynastie des Tang
) que le fait du compositeur LI Yinghai, même s'il l'a transcrite très habilement et très pianistiquement, il est resté très proche de la version d'origine traditionnelle, qui est sous forme de Thème + 11 Variations. D'ailleurs il en a fait plusieurs versions avec différentes ornementations, certains pianistes (cf; youtube) jouent une autre version que celle que je joue. Si tu veux l'étudier, voici la
partition de la version je préfère.
Je n'ai pas tellement d'infos sur le compositeur ni étudié d'autres de ses transcriptions. Voici ce qu'on peut lire dans la jaquette de ce CD :
CHEN, Jie: Chinese Piano Favourites a écrit :
[4] Traditional (arr. Li Ying-hai): Flute and Drum at Sunset
Flute and Drum at Sunset is an ancient melody for the pipa (Chinese lute). In the 1920s it was named Happy Spring Evening when transcribed for the Jiangnan Ensemble. The piano version was written in 1975, and is less fragmented than ancient works, emphasizing logical musical development instead. The pentatonic scale gives the music its traditional sound.
Li Ying-hai (1927-2007) was born in Sichuan, and in 1948 graduated in composition from Nanjing National Conservatory. He moved to Shanghai, and from 1949 taught at the Shanghai Conservatory and China Conservatory, of which he subsequently became Vice President. He wrote instrumental works and songs, and also books on music theory.
L'arrangement de "Myriade d'oiseaux saluant le phénix" me semble plus libre, la pièce est minutieusement échaffaudée avec des intermèdes de chants d'oiseaux (pouvant peut-être laisser libre cours à l'improvisation de l'interprète ? ça me donnerait envie de composer une "cadence d'oiseau"
). Voici la
partition. WANG Jianzhong a réalisé des très nombreuses autres transcriptions, mais la plupart du temps je ne suis pas aussi fan que cette pièce-ci, car les mélodies me semblent plus "harmonisées à l'occidentale", et quand ce n'est pas suffisamment original, ça sonne un peu comme un procédé artificiel (alors que j'aime certaines harmonisations plus dissonantes voire atonales de la musique chinoise ! mais on en trouve peu).
CHEN, Jie: Chinese Piano Favourites a écrit :
[2] Traditional (arr. Wang Jian-zhong): A Hundred Birds Paying Respect to the Phoenix
A Hundred Birds Paying Respect to the Phoenix was originally for suona (the Chinese oboe), and was popular in Shandong, Anhui, Henan and Hebei provinces. It was transcribed for piano in 1973.
Pour plus d'infos sur la musique chinois pour piano, tu peux consulter les CDs de Jia Zhong, LI Yungdi, LangLang, LI Fan.
Voici aussi 2 articles :
La musique chinoise du xxe siècle, Par Bruno Deschênes / 9 février 2004
Les compositeurs chinois depuis la Révolution culturelle
CHEN, Jie: Chinese Piano Favourites a écrit :The piano is a western invention, evolving over several centuries, developing into its modern form about 150 years ago. It is natural therefore that piano music started in the West first. The earliest Chinese piano pieces appeared in the early twentieth century, for example Zhao Yuan-ren's Hua Ba Ban and the Waves of Xiang River, He Lu-ding's works in the 1930s and 1940s such as The Shepherd's Piccolo and Lullaby, Ding Shan-de's Journey in the Spring suite, and Jiang Wen-ya's piano ballad Full moon in Xunyang. During this period there were not so many Chinese composers, but the quality of their work was always high. Indeed, many of their compositions remain popular in the concert hall today.
Between 1949 and the end of the 1970s, a great number of Chinese piano works were written. The government, however, exercised great control, restricting composition largely to transcriptions of well-known ancient melodies or folk-tunes. 'Original' compositions revolved around the political ideology of the time. Pure creative music was not encouraged. Most piano works were written in the European 'Romantic' style, while based on the Chinese pentatonic scale. This might point to monotony and over-uniformity in musical writing. Nevertheless, there were composers who adopted traditional, popular idioms and managed to create music that was melodious, fresh-sounding and well-received. The works on this album date from the Republican period in Chinese history (1911-1949). Worth noting also is that since the 1980s, many new composers have appeared, writing polytonal and atonal music, creating new voices in Chinese music.